BPA blir en rettighet – for noen

paragraftegnetKampen er ikke helt vunnet ennå, men det er all grunn til å juble over et stort steg i riktig retning! Mye tyder på at rettigheten trer i kraft om et halvt år, og det er antydet at flere enn fire ganger så mange personer fra 1. januar 2015 vil ha rett på et vedtak om BPA. Nå venter vi spent på å se hvordan kommende rundskriv eller forskrift blir seende ut.

Les gjerne Vedtak til lov om endringer i pasient- og brukerrettighetsloven (rett til brukerstyrt personlig assistanse).

Enda en gla’nyhet!

Helseministeren fastslår nå at BPA handler om frihet og likestilling. Det er omsider fastslått at folk som har BPA – som hvem som helst andre borgere – har anledning til å ferdes fritt. Både i inn- og utland. Personlige assistenter kan være på jobb og assistere over både kommune- og landegrenser. – Det er kanskje noen arbeidsledere som aldri har hørt om dette problemet, og det bekrefter hvor ulik praksis det er rundt i kommune-Norge. I flere kommuner har folk med BPA i lang tid nemlig vært pålagt å sende en søknad til kommunen om tillatelse til å krysse kommunegrensen – hvis en assistent skulle være med. Mange fikk avslag.

Les utsnitt av brevet fra Helseministeren.

sommerfugl og blomstVi benytter anledningen til å ønske alle arbeidsledere og personlige assistenter i OptimalAssistanse, og også våre samarbeidspartnere, riktig GOD SOMMER!

Det er ferietid, men kontoret på Grålum er åpent hele sommeren og vi er som alltid tilgjengelig både på telefon og epost.

Kurstilbud til BPA-arbeidsledere høst/vinter 2013

Velkommen til lærerike og nyttige kurs!

Tidligere kursdeltagere sier:

“Dette kurset skulle jeg gjerne tatt for lenge siden” | “Jeg skulle ønske meg et slikt kurs årlig” | “Supert å få mulighet for å dele erfaringer med andre i samme rollen!” | “Rett og slett nyttig!”

OptimalAssistanse har nå sendt kursbrosjyre til mange kommuner. Dersom du ønsker å delta på et av kursene våre kan du kontakte din saksbehandler for å avklare om kommunen dekker kurset for deg. Benytter du allerede OptimalAssistanse som din BPA-samarbeidspartner så kan det være at kurset er allerede er innbakt i avtalen vi har med kommunen. Kontakt gjerne kursansvarlig Tone Gjertsen hos oss for avklaring, – tlf 941 70 630 eller via epost.
NB! Kursene er åpne for alle BPA-arbeidsledere, uavhengig av hvem som er arbeidsgiver for assistentene.

Hotellovernatting og måltider er inkludert i kursprisen og blir dermed dekket når du får godkjenning fra kommunen om å delta på kurs. Som kursdeltaker må du selv bestille/avbestille hotellrom innenfor de fristene hotellet oppgir. Ta gjerne kontakt med oss for informasjon om nærliggende hotell til kursstedet.

Alle kursene er på dagtid fra kl. 10.00 – 17.00. Vi vil kunne flytte kurs til kveld eller helg, eventuelt til andre kommuner/byer, hvis flere uttrykker ønske om dette.

Kursnavn Innhold Varighet Kursdato og kurssted
 Modul 1: BPA-basis Obligatorisk basiskurs 2 dager, med eller uten overnatting 16.-17. sept, OptimalAssistanse, Grålum
14.-15. okt, Rica Park Hotell, Drammen
11.-12. nov, OptimalAssistanse, Grålum
Modul 1.b: BPA-veiledning Rådgivingstjeneste, i etterkant av kurs Primært kontakt pr telefon og epost (dag og kveld) 6 mndr/10 timer
Modul 2: BPA-oppfrisk/påbygg for deg som tok Basiskurs for flere år siden 2 eller 3 dager 23.-24. sept, Rica Park Hotell, Grålum
21.-22. okt, Rica Park Hotell, Drammen
25.-26. nov, OptimalAssistanse, Grålum

 

Vi nærmer oss sommer!

sommerfugl og blomstOg sommer betyr også ferietid. Alle personlige assistenter i OptimalAssistanse har fem uker ferie.

Den som er i et ansattesesforhold har både rett og plikt til å avvikle lovbestemt ferie. Uansett hvor stor eller liten stillingsstørrelse en har, eller hvor lenge ansettelsesforholdet har vart. Ferieloven gir svar på hvem, når, og hvordan.

Vi er kommet til mai-måned og ferieplanleggingen bør være noenlunde ferdig. Hvis ikke betyr det at det nå haster. Du som er:

  • ansatt som personlig assistent må få drøftet ferieønsket ditt med din leder
  • BPA-arbeidsledere må få klar en plan for ferieavvikling for assistentene

Hjelp med timeregistrering?

Vegard WinterEr du BPA-arbeidsleder eller en personlig assistent tilknyttet OptimalAssistanse? Ja, da kan du nå kontakte Vegard direkte på epost for å avtale tid for support.

Aller først så forsøker dere sammen å finne ut av spørsmålene ved at Vegard guider pr telefon, hvis dette ikke er tilstrekkelig så er det mulig å gjøre en avtale om å møtes. Kanskje hjemme hos deg ved PCen din? I løpet av 30 til 60 minutter support, ofte raskere, så pleier de fleste å være godt hjulpet.

Supporttjenesten, innenfor de skisserte rammene, er (foreløpig) et kostnadsfritt tilbud til OptimalAssistanses kunder.

Kontakt Vegard (epost)

Velkommen til minikurs i timeregistrering

guide_ved_pcDet nærmer seg fristen for å gjøre ferdig timeregistreringene for januar, og onsdag 25. januar inviterer vi alle arbeidsledere og personlige assistenter som er tilknyttet OptimalAssistanse til en gjennomgang av vår web-timeregistrering.

Invitasjon til minikurs 25. januar (NB! påmeldingsfrist)

Uansett hvor du er; det eneste du trenger for å få registrert arbeidede timer er en PC med internettilgang.

En arbeidsleder i OptimalAssistanse nærmest jublet i høst: – “Herlig, så enkelt, nå slipper jeg hele tiden og passe på å ha nok skjemaer, konvolutter og frimerker, og ikke minst så kan jeg slutte å bekymre meg for postgangen!”

Arbeidsleder må innen utgangen av 3. februar sørge for å ha attestert sine assistenters registreringer og det betyr at assistenten må ha registrert sine arbeidede timer i januar i god tid før dette (gjør avtale med dine ansatte/din leder om tidsfrist). Assistentenes lønnsutbetaling den 15.februar skjer på bakgrunn av korrekt og attestert timeregistrering.

Vi stiller manns- og kvinnesterke utstyrt med flere PC-er og guider deg trygt i gjennom vår skreddersydde webbaserte timeregistrering, og etter en gjennomgang på storskjerm så byr vi på litt å bite i. Hvis du fortsatt er usikker på timeregistreringsverktøyet så har du da anledning til å gjøre avtale om mer support fra en av våre medarbeidere.

Velkommen til et hyggelig og nyttig treff!

2012 nærmer seg med stormskritt

dokumentNytt år, nye muligheter, og et årsskifte betyr ofte å gjøre ferdig og å gå i gang med nye oppgaver..

I OptimalAssistanse har vi i full aktivitet i romjulen, og vi gleder oss til å samarbeide med mange nye arbeidsledere og deres personlige assistenter fremover.

For deg som arbeidsleder så haster det nå med å få på plass de viktigste ansettelsespapirene til assistentene dine. Ta gjerne kontakt med oss hvis du har noen spørsmål i den forbindelse.

Personlige assistenter som er eller blir ansatt i OptimalAssistanse fra 1. januar må huske på å sende oss skattekort for 2012.
Tips! Det kan også være lurt å begynne med timeregistreringene på web tidlig i måneden, og så fylle inn tid fortløpende. Det er selvsagt ikke nødvendig å registrerer timene umiddelbart etter endt arbeidsøkt, men for assistenter som jobber mye og til ulike tider – og i tillegg der det avviker fra den ordinære arbeidsplanen, så anbefales det å ikke vente altfor lenge med utfyllingen.

Se dokumentet Web-registrering – en veileder når du første gang skal registrere deg på nettstedet OptimalAssistanse | Vestregionen.